torsdag den 2. oktober 2008

Min amerikanske bogturné er skudt i gang.


1.
Min amerikanske turné er i gang. Jeg startede den 2. oktober med to foredrag om The Tsar's Dwarf - den amerikanske version af Zarens dværg, der just er udkommet her ovre.

Det første fandt sted på Lincoln high school i Portland for tredive elever på biblioteket. Skolen bød mig velkommen med en stor plakat, hvor der stod THE GREAT DANE og med små bogstaver VELBEKOMMEN (!). Der var også en diabolsk elev, som havde skrevet Manchester United-Aalborg 3-0. Det sidste refererede til et fodboldresultat fra Champions League - et resultat, som jeg mærkeligvis har fortrængt ...

Eleverne var pragtfulde. De var fuldt til stede og stillede en byge af spørgsmål bagefter, mange af dem højst begavede. Fem elever købte bogen, og de optog mig på film, så hvem ved, måske ender jeg på You Tube ligesom Michael Jackson og finske massemordere ...

Om aftenen var det så min "rigtige" debut i en hyggelig boghandel, Annie Bloom's. De havde stillet 12 stole frem, men der kom 23. Stemningen var rigtig god. Boghandleren elskede bogen og startede med at sige, hun aldrig havde læst noget lignende. Sådan noget siger amerikanere altid, men jeg kunne mærke, hun mente det.

Tror jeg nok.

Måske.


2.
Nå, men jeg startede med at fortælle forsamlingen om, hvordan jeg fik ideen til bogen. Zarens dværg udkom i Danmark i 2006, men jeg startede med at lave research på den i 2004. Det var en langsom proces at finde den rigtige fortællerstemme. Faktisk troede jeg først, romanen skulle handle om Frederik IV og Peter den Stores møde i København i 1716 under Den Store Nordiske Krig, men efter nogle måneder blandede en uartig dværg sig i min skriveproces. Hun hed Sørine Bentsdatter og var vulgær og morsom, og pludselig udviklede Zarens dværg sig i en uventet retning. Sådan er det jo med romaner. De har deres eget liv; de kan aldrig planlægges, for så bli'r de mopsede.

Nå, men the reading hos Annie Bloom's var en fin start på min 5 ugers turné. I næste uge skal jeg snakke på nogle meget større steder, så nu har jeg altså været på en velfungerende træningslejr.


3.
Træerne vokser dog ikke ind i himlen. Mit foredrag d. 2. oktober blev flyttet til d. 20. januar på grund af tv-debatten mellem Sarah Palin og Joe Biden, de to vicepræsidentkandidater.

Boghandleren mente ikke, jeg kunne konkurrere med Sarah Palin, der i den grad har dummet sig på det sidste. Hun udtaler sig med imponerende skråsikkerhed om en masse, hun ikke har forstand på, så hun er en rigtig politiker.

Og så er hun mere sexet end mig.

På tirsdag er der dog hård konkurrence igen. Der skal jeg nemlig snakke på min hjemmebane, Portland State University samtidig med, at Obama og McCain debaterer på tv. Men da universitetet serverer mad før min reading, skal det nok gå alt sammen.

Om ikke andet så bli'r der nogle hjemløse, som kigger forbi ...


PS. Hvis du vil se, hvad ganske almindelige amerikanske bogklubber, bibliotekarer og boghandlere skriver om The Tsar's Dwarf steder som New Hampshire, Texas, Illinois mm, så klik her: http://www.amazon.com/Tsars-Dwarf-Peter-H-Fogtdal/dp/0979018803

Ingen kommentarer:

Zarens dværg som Gyldendal pocket, 69,50 kr.

Zarens dværg som Gyldendal pocket, 69,50 kr.
Tredje udgave. 20.000 solgte eksemplarer. Også udgivet i USA, Canada, Frankrig og Portugal. *******