tirsdag den 4. november 2008

Billeder fra en bogturné i Guds eget land - med en zar og en dværg i bagagen.


1.
Sytten foredrag i seks stater - det har været sjovt at være på turné med The Tsar's Dwarf, min første roman ude på det amerikanske marked. Romanen er oversat af Tiina Nunnally, og det har hun gjort godt.

Det overstående foto forestiller The Danish-American center i Minneapolis, Minnesota. Her var jeg "låst inde" i et dansk museum i fire nætter, nemlig i en smuk gæstesuite med klunkemøbler og billeder af danske bondegårde, inklusiv de smukkeste bugsvin. Det var til at få hjemve af. Og så stod Dronning Margrethe og Prins Henrik og smilte til mig på hylden anno 1972. Ved siden af var der en lille havfrue i bronze; jeg græd mig i søvn hver aften!

Men den detalje jeg nød mest var de danske juleplatter i elevatoren. Sikken et sted. Her ville jeg gerne begraves, hvis jeg var dansk-amerikaner i Minnesota!



2.
I Minneapolis holdt jeg tre foredrag, nemlig på University of Minnesota, hvor den danske sendelektor Søren Riis Vestergaard havde inviteret mig. Her talte jeg til en klasse fuld af første års studerende, som lyttede tålmodigt. Da klassen var overstået, stormede de ud, som om de havde fået nok af den gale sydskandinav ...

Derefter var jeg i den førnævnte danske-amerikanske forening, hvor Erik Bruhn var en fremragende vært. Tredive mennesker brugte deres søndag eftermiddag på mig. De fleste af dem havde danske rødder, med undtagelse af nogle få weirdoes, som kiggede forbi for at få lidt kringle.

Min sidste performance var i en stor independent book store, Magers and Quinn. Som de fleste af mine foredrag var der ikke tale om nogen dansk vinkel. Magers and Quinn kunne bare godt li' min bog. Eller også havde fået en pistol for panden af mit forlag; jeg skal ikke kunne sige det ...



3.
Dette foto fylder mig med ærefrygt. Det forestiller den danske-amerikanske bogklub i Madison, Wisconsin, som bestyres af Nete Schmidt fra University of Wisconsin.

Fjorten kvinder havde læste The Tsar's Dwarf og behandlede mig som en rock stjerne. Her sidder de så med min bog i hånden, inden vi gik i gang med at snakke om den. Er det ikke et skønt syn? Det betyder, jeg har mindst fjorten læsere i USA ...

Jeg fik masser af begavede spørgsmål den aften og leverede en masse dumme svar. Kort sagt, alt var ved det gamle ...



4.
I Harry W. Schwartz Bookshop i Milwaukee, Wisconsin var der en passioneret boghandler, som fuldstændig havde forelsket sig i min bog. Den stod flot placeret i vinduet; den stod i bunker ved kassen, og enhver kunde i butikken fik den prakket på, så det var en ren fornøjelse. Hvis der var flere boghandlere som hende, ville The Tsar's Dwarf ligge nummer 1 på New York Times bestseller list.

Under min præsentation var der i øvrigt en kvinde, der faldt i søvn. Hun holdt i to minutter, så begyndte hun at snorke i sin bløde stol. Først overvejede jeg at gå hen og sætte mig på skødet af hende, men besluttede, at det ville være for ondskabsfuld, så jeg sparkede hende bare blidt, åh så blidt.




5.
Jeg var helt vild med den overdådige souvenirbutik i Garfield Book Company på Pacific Lutheran University i Tacoma, Washington.

Mon ikke den ville give enhver nordmand en patriotisk erektion? Til gengæld lå det lidt tungt med det danske islæt. Kun et enkelt dannebrog kunne det blive til. Der var ikke engang en rød dansk postkasse eller en sød Danish cartoon ...

Min trøst blev, at jeg fik et godt publikum til mit foredrag. Jeg holdt det foran en pejs i boghandlen og signerede masser af bøger bagefter. Pacific Lutheran University er i øvrigt startet af norske indvandrere. Men det havde I måske gættet?

6.
Findes der nogen forfatter, som ikke synes, det er dejligt at få sit navn bøjet i neon?

Det skete i hvert fald for mig på en litterær café i Chicago, nemlig Chinaski's i Bucktown kvarteret. Bemærk i øvrigt den tomme gade bag mig. Det var Halloween, så folk stod ikke lige frem i kø for at komme ind og høre noget så eksotisk som en dansk forfatter.

Men alt endte godt ligesom i eventyrerne. I sidste øjeblik mødte 15 mennesker op og var et vidunderligt levende publikum. Siden nåede jeg at sætte tænderne i en Norman Mailer burger. Mere kan man ikke be' om, når man er en forfatter på sin første USA turné ...

Snart skal jeg så præsentere The Tsar's Dwarf på Park Avenue i New York, nemlig på det fine Scandinavia House, så dér bli'r jeg nok nødt til at opføre mig ordentligt. Om det er muligt, vil tiden vise ...


Læs mere på min amerikanske blog, Danish Accent.

*****************

Ingen kommentarer:

Zarens dværg som Gyldendal pocket, 69,50 kr.

Zarens dværg som Gyldendal pocket, 69,50 kr.
Tredje udgave. 20.000 solgte eksemplarer. Også udgivet i USA, Canada, Frankrig og Portugal. *******