tirsdag den 30. juni 2009

Ja, så hænger man altså og hygger sig på Nørreport sammen med Salman Rushdie


1.
Det er et dejligt syn, i hvert fald for mig.

Gyldendal har hængt en plakat op på Nørreport station med nogle af de mange pocketbøger, de sælger i øjeblikket. Til min store overraskelse er Zarens dværg med. Jeg er i godt selskab med bl.a. Peter Øvig Knudsens Blekingegadebanden, Jakob Ejersbys Nordkraft og Salman Rushdies Klovnen Shalimar.

Salman Rusdie hilste jeg faktisk på til en forfatterfest i New York i forbindelse med American PENs World Voices i maj måned. Det møde gjorde mere indtryk på mig end på ham. Og Peter Øvig Knudsen har jeg mødt i min redaktørs kontor i to minutter. Ja, der er ikke grænser for, hvem jeg mænger mig med, både i det virkelige liv og på de store plakater.

Zarens dværg er også udkommet i USA, Canada, Frankrig og Portugal. Og jeg kender en, der købte et eksemplar i Luanda, Angola. Engang imellem synes jeg, at min karriere næsten er lige så underlig som mig selv.


2.
Denne blog, som hedder Forfatteren Peter Fogtdal, er dødelig jaloux på sin storebror, Danish Accent, min blog på engelsk.

Danish Accent har nemlig vundet en international konkurrence, der er udskrevet af Denmark.net om bedste engelsksprogede blog om fædrelandet. Jeg vandt for mit bidrag Denmark for Dummies - a Superficial Introduction to the Happiest Country in the World. Jeg får en flyvebillet fra Portland til København og to overnatninger på Hotel D'Angleterre på Kgs. Nytorv.

Det bli'r dejlig surrealistisk. Jeg kan næsten kravle derhen fra min københavnske bolig - men jeg er altså ikke et stort nok menneske til at sige nej til luksus, når det bli'r smidt i hovedet på mig. Og hvis det bliver for meget med alle de lysekroner, kan jeg altid snige ned på Nørreport station og glo på Gyldendals flotte plakat ...


Zarens dværg som pocketbog til 69,50? Det kan du jo knap nok få et wienerbrød for på en trendy café.


**********

Ingen kommentarer:

Zarens dværg som Gyldendal pocket, 69,50 kr.

Zarens dværg som Gyldendal pocket, 69,50 kr.
Tredje udgave. 20.000 solgte eksemplarer. Også udgivet i USA, Canada, Frankrig og Portugal. *******