torsdag den 10. september 2009

En lille prætentiøs verdensturné er altid god for fordøjelsen ....


Jeg skal på verdensturné.

Det lyder som pral, og det er det sådan set også. Men det er heldigvis sandt, hvilket beviser, at selv almindelige forfattere som mig kan være heldige.

Jeg er jo ikke noget kæmpenavn - det skulle da lige være i min egen bevidsthed, men man kan da roligt sige, jeg får noget ud af, at The Tsar's Dwarf/La Naine du Tsar/A Ana Do Czar (Zarens dværg) er udkommet på engelsk, fransk og portugisisk.

Foreløbig har jeg holdt 27 foredrag om den i USA, hvor den går fint - jeg har snakket på festivaler i Strasbourg og signeret bøger i Lissabons største boghandel, FNAC.



Lissabon, efteråret 2006

Og nu er jeg pludselig ud af det blå blevet inviteret til store bogfestivaler i Athen og Montreal.

Det er simpelthen dejligt, når ens drømme begynder at folde sig ud. Jeg har jo arbejdet som et svin med mine skriverier siden jeg var 16. Indtil omkring 2004 var jeg ret frustreret med min karriere - men de sidste fem år har verden åbnet sig op for mig som en godmodig østers (hvis østers er godmodige?)

Her er mit program for de næste to måneder, så hvis I kender folk disse steder, giv dem et praj. Jeg regner jo ikke med at tale for tusindvis af mennesker, men det gør sgu ikke noget, bare folk er så søde som de har været i USA, Portugal, Frankrig og Fiolstræde.


Scandinavia House, Park Avenue, New York, november 2008

Lørdag d. 12. september kl. 20: Den græske bogfestival. Sted: Det danske institut i Athen, Grækenland.

Tirsdag d. 22. september kl.19: An hour with Peter H. Fogtdal. Host: Jean Fugère. Auditorium de la Grande Bibliothèque; Montreal, Canada, Festival International de la Littérature.

Torsdag September 24 kl. 12.30: Lunchtime Series. Atwatter Public Library, Montreal, Canada. Festival International de la Littérature.

Fredag, 25. September kl. 19: Exercices d'admiration européens. Host: Stéphane Lépine. Flere forfattere taler om deres europæiske yndlingsforfattere og læser et kort udvalg fra hans/hendes bøger. Jeg læser fra Troldmanden af John Fowles i Auditorium de la Grande Bibliothèque, Montreal, Canada.

Fredag 9. Oktober/Lørdag d. 10. oktober (tidspunkt ikke officielt endnu) Wordstock bogfestival i Portland, Oregon, USA - min amerikanske hjemby.

Mandag & tirsdag 28. oktober/29 oktober: Lingnan University, Hongkong, China. En workshop om life writing for universitetets elever og en oplæsning/foredrag om The Tsar's Dwarf.

Dertil kommer et længere skriveophold i Portland og 11 dages research i Benares og Mumbai, Indien, hvor min kommende engelsksprogede roman foregår - så det er altså en prætentiøs lille verdensturné, jeg præsenterer jer for her!

Sådan noget kunne selvfølgelig ikke lade sig gøre uden legater. Derfor vil jeg gerne sende en næsten liderlig tanke til Scan Design i Seattle, Den danske ambassade i Athen, Goethe instituttet i Montreal, DPA, CopyDan og Kunststyrelsen, litteratur.

Også en varm tak til mine læsere, som der heldigvis bliver flere og flere af. Det er lige godt sjovere at være forfatter, når man bli'r læst af dejlige mennesker fra både Tarm og Tuscaloosa ...

Livet er dejligt. Den tilståelse vil jeg gerne komme med ...

Bemærk hvor dårligt de to orange farver matcher hinanden, men en skrivenomade kan virkelig ikke ta' sig af den slags ...


*******

1 kommentar:

David sagde ...

Kære Peter H. Fogtdal, jeg har - med stor fornøjelse - læst på din hjemmeside. Jeg har fået rigtig lyst til at læse dine bøger, primært den, som tager udgangspunkt i din morfars levned. Hvordan det gik til at han som jøde i Palæstina kom til Jylland.

Venlig hilsen
David Bonde Henriksen
dbhenriksen@gmail.com

Zarens dværg som Gyldendal pocket, 69,50 kr.

Zarens dværg som Gyldendal pocket, 69,50 kr.
Tredje udgave. 20.000 solgte eksemplarer. Også udgivet i USA, Canada, Frankrig og Portugal. *******