søndag den 17. januar 2010

Fra Mundvin Til Listepik: De Ypperligste Ord På Dansk


1.
Romanforfattere er liderlige efter ord.

Ord, der er afgået ved døden. Ord, som ligger i koma og snapper efter vejret. Især for os, der ofte skriver historiske romaner, er der en stor kærlighed til det sprog, man kun støder på i støvede antikvariater med dårlig udluftning.

Jeg er i gang med en ny historisk roman. Ikke fordi jeg har lyst, men fordi jeg er blevet beordret til det af min muse. Ordren har dog givet mig masser af lyst, så nu forelsker jeg mig endnu engang i det sprog, man skal være Kongelig Refrænsanger for at få over sine læber.

Lige nu leder jeg efter ord i gamle romaner. Jeg taler med oldemødre og skidesprællere, med stimænd og bartskærere, med skrankepaver og tugtemestre. Hvorfor? - fordi gode ord krydrer en roman. Sproget skal leve, og hvad lever mere end det, som er dødt?

Mit yndlingsord er helt klart mundvin. Det brugte jeg både i Lystrejsen, Jupiters time og Zarens dværg. Da sidstnævnte blev oversat til engelsk, fransk og portugisisk skrev alle oversætterne til mig og spurgte, hvad i alverden mundvin var for noget.

Mundvin er den fortyndede vin, der blev brugt som vand dengang det var farligt at drikke den slags. Mundvinen havde færre procenter, så den blev nydt af nonner og børn. Rent fatisk havde alle en skid på i baroktiden, sikkert fordi det var så svært at leve uden emails ...

Andre ord, jeg er dybt forelskede i, som kun holdes i live af kunstpoeter og andre hundestejler:

sukkerbager
visekælling
huskestue
reputerlig
koldsindig
vankelmodig
forblommet
svagbørnskoloni
stokhus
hestebal
lemmedasker
taskenspiller
posekigger
skørbug
svindsot
blodgang
skægpest
fusentaster
kassettebåndoptager
nakkeost
skambenspsykolog
letmælksprofet
skumringspelikan

Okay, de sidste tre ord har jeg selv opfundet. Hvordan de har sneget sig ind, ved jeg ikke. Og jeg er heller ikke sikker på, at nakkeost er et ord, som blev brugt ved Frederik IVs hof.

Hvad er så de bedste ord på "moderne" dansk? Det er også en svær beslutning, men her er min Top 5:

1) Fedtsugning
2) Slamsluger
3) Morgengrim
4) Shawarma
4) Listepik

Disse henrivende ord vil der helt sikkert være en eller anden historisk romanforfatter, som vil nyde at bruge i år 2188.

****

Ingen kommentarer:

Zarens dværg som Gyldendal pocket, 69,50 kr.

Zarens dværg som Gyldendal pocket, 69,50 kr.
Tredje udgave. 20.000 solgte eksemplarer. Også udgivet i USA, Canada, Frankrig og Portugal. *******